Saturday, February 20, 2010

Sepetang di Taman Seremban 2

Lepas dari cuti sehari di Melaka, Zamreen ikut fenfid lepak PD semalam. Tak kemana mana pun sebab cuaca panas berbahang. Takut the kids demam kalau pi pantai. Lepak umah je biar diorang layan TV.

Lepas tu makan besar masa lunch. Kakak aku, adik aku, fid dan yasreen berempat masak.

Daging salai masak lomak cili api campur rebung. Ej nak makan rebung. Satanem.

Ikan kerapu masak tocu. EJ siap sound kat daddy dia...lain kali beli ikan yang banyak isi...bukan banyak tulang. Dia tak puas la tu...padahal dua ekor kerapu aku beli. Lepas dah rehat rehat bersantai...bila cuaca redup sikit terus bersiap ke Seremban 2. Nak bagi the kids main kat taman tu dan bagi ikan makan.


Masa mula sampai orang tak ramai lagi. Mama reen dengan mommy terus melekat kat kerusi ni. Cuaca mula panas balik...tak payah jogging...duduk kat bangku ni pun boleh berpeluh peluh....apakah? Sebelum bagi ikan makan...kam makan makan dulu...cekodok, goreng pisang dengan keropok lekor.

Hafiy yang seronok tengok ikan banyak...gigih mengutip makanan ikan yang bersepah kat lantai tu untuk di baling ke air. Aku usik usik suruh baling toy dia cakap ikan nak kereta tu...takde dia nak baling deee...dia sayang sangat toy dia tu.


Masing masing layan baling roti dengan makanan ikan.
Adik aku Izal selalu bawa mak aku datang sini.

Terpegun...tgk ikan besar besar.



Lepas dah puas the kids main kat taman, Zamreen terus balik ke Semenyih. Kami yang lain pi Jusco Seremban 2 dulu...Ej cari buku cerita...pastu singgah makan. Dah kenyang baru balik.

5 comments:

Ejin said...

bapak aku suka daging salai masak lemak ..dia pernah try masa kat KL. Camne nak buat? daging tu kena salai dulu ke? bagi resipi ..nanti aku soh bapak aku try masak sendiri

fendifid said...

yes...beli daging yang tender...pastu nko salai guna arang.

bila nak masak...hiris daging tu nipis nipis....pastu masak lemak cili api...fuhhh...terangkat

Ejin said...

camne nak salaikan? just plain meat atas arang ke ada boh garam etc??

and how do you buat masak lemak? hehehe

fendifid said...

ayoyo...

yes...just plain on arang...but jangan lah api besar...nanti hangus.

to masak lemak...cili api blend dengan kunyit....plus santan pekat...masukkah semua dgn daging tu...then masak sampai mendidih dan cili masak...don't forget garam....tips...kalau santan tu pecah minyak...maknanya tak cukup garam.

Ejin said...

ok ok ...aku dah salin ..akan bagi kat bapa aku utk try ....pecah minyak tu apa? (kah kah kah ...sah2 statement org tak reti masak!)